جدول نرخ تورم طی سالهای گذشته

نرخ تورم و نحوه محاسبه آن

بر اساس تعریف بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی (CPI) معیار سنجش تغییرات قیمت تعداد ثابت و معینی از کالاها و خدمات است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد. برای محاسبه این شاخص نیز بهای کالاها و خدمات مصرفی در 30 استان به صورت مستقل محاسبه و از ترکیب استانهای مختلف شاخص کل مناطق شهری کشور کسب می شود.

در سال 83 پس از انتخاب شهرها، حدود 12هزار خانوار به طریق علمی از بین خانوارهای ساکن در 75 شهر (که 70درصد جمعیت کل مناطق شهری را شامل می شود) انتخاب شده است که متوسط هزینه آنها نماینده متوسط هزینه کلیه خانوارهای ساکن در شهرهای ایران است.

با توجه به تغییرات در الگوی مصرف خانوارها، در سال 83 با استفاده از نتایج بررسی بودجه خانوارهای شهری تجدید نظری در انتخاب کالاها و خدمات صورت گرفت و از بین کالاها و خدماتی که خانوارهای ساکن در شهرها مصرف می کنند تعداد 359 قلم کالا و خدمت ( 272 قلم کالا و 87 قلم خدمت) با توجه به اهمیت آنها به طریق علمی انتخاب شده است که هزینه این اقلام بیش از 85 درصد کل هزینه اقلام مصرفی خانوارها را شامل می شود.

گروه‌های اصلی نرخ تورم

این 359 قلم کالا و خدمت به 12گروه  خوراکی ها و آشامیدنی ها با ضریب 28.49 درصد، دخانیات 0.52 درصد، پوشاک و کفش 6.22 درصد، مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها 28.60 درصد، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه 6.26 درصد، بهداشت و درمان 5.54 درصد، حمل و نقل 11.97درصد، ارتباطات 1.63درصد، تفریح و امور فرهنگی 3.80 درصد، تحصیل 2.07 درصد، رستوران و هتل 1.72درصد، کالاها و خدمات متفرقه 3.18 درصد تقسیم بندی شده است. همچنین گروههای اصلی هزینه دارای زیر گروههایی هستند که چندین کالا و خدمات با خصوصیات مشابه را با ضرایب مختلف در بر می گیرند.

بر اساس این آمارها گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها با ضریب اهمیت 28.60 درصد و خوراکی ها و آشامیدنی ها با 28.49 درصد دارای بالاترین ضرایب در بررسی نرخ تورم هستند. اهمیت بخش مسکن تا حدی است که اگر رشد قیمتهای بخش مسکن مهار شود و رشد آن به صفر نزدیک باشد، یک سوم تورم کنترل شده تلقی می شود.

کالاهای مشمول شاخص از 100قلم کالای گروه خوراکی‎ها و آشامیدنی‎ها و 259 قلم کالای غیرخوراکی و خدمت تشکیل می شود.

40هزار منبع اطلاعاتی برای محاسبه یک نرخ

آمارگیران بانک مرکزی برای بررسی نرخ ها ماهانه 40هزار منبع اطلاعاتی را مورد ارزیابی قرار می دهند و با اخذ قیمت 121هزار کالا و خدمت و بررسی دلایل افزایش و کاهش قیمت ها، نرخ ها را محاسبه می کنند. این قیمتها نیز به 3 طریق  قیمتهای دولتی، بازار آزاد و ترکیب این دو جمع آوری می شود.

بانک مرکزی برای محاسبه شاخص تورم  یا شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی از فرمول شاخص قیمت لاسپیرز استفاده می کنند که در آن روش، یکسال به عنوان سال پایه تعیین نرخ تورم انتخاب می شود.

تعطیل تا ترم آینده

جزوه درس سیستمهای اطلاعات مدیریت در قابل WORD

جزوه MIS به صورت WORD

سوالات منابع انسانی (تهیه آقای سیدی)

سوال اول : دانش مديريت منابع انساني را تعريف كرده و كدام مديران بايد اين دانش را داشته باشند چرا ومهم ترين وظايف مدير گيرنده اين دانش را توضيح دهيد.

مديريت منابع انسانى و عملكرد مدير پرسنل

  مديريت منابع انسانى، عبارت است از ايجاد و توسعه برنامه هايى كه از طريق آنها ضمن بهبود توانايى هاى نيروى انسانى، اهداف فردى و سازمانى حاصل گردد. در واقع مديريت منابع انسانى، ايجاد و پرورش و حفظ سرمايه هاى انسانى براى دستيابى به اهداف است. چون تمام مديران يك سازمان با تلاش هاى ساير افراد به اهداف خويش مى رسند بايد از دانش مديريت منابع انسانى شناخت كافى داشته باشند. بدون دانش مديريت منابع انسانى، نمى توان باكارآيى مطلوب به اهداف دست يافت و انسان ها را در راستاى رشد و تعالى هدايت و رهبرى كرد؛ بنابراين يكى از دانش هايى كه ضرورت دارد هر مدير به آن آشنا باشد دانش مديريت منابع انسانى است.

 

بنابراين دانش مديريت منابع انسانى براى تمام مديران ضرورى است، اما به دليل گستردگىِ وظايف مديران اجرايى و اهميت و نقش منابع انسانى در سازمان، معمولاً واحدى تحت عنوان مديريت يا معاونت امور پرسنلى تشكيل مى گردد. اين واحد با به كارگيرى افراد متخصص در امور پرسنلى و تأمين دانش تخصصى، ضمن انجام دادن وظايف تخصصىِ حيطه نيروى انسانى، مانند برنامه ريزى نيروى انسانى، كارمنديابى، استخدام، آموزش، ارزيابى عملكرد و.... با تدوين و تنظيم مقررات و خط مشى هاى مناسب، مديران اجرايى را در امور مربوط به نيروى انسانى كمك مى كنند.

 

سوال دوم : محيط را تعريف كرده و بنويسيد كه محيط چه تاثيري بر دانش منابع انساني دارد . 

بسيارى از عوامل محيطى هستند كه بر تصميمات مديريت منابع انسانى و نحوه انجام وظايف اجرايىِ مدير پرسنلى تأثير مى گذارند.

1. عوامل محيطى برون سازمانى

دانشمندانِ مديريت، محيط برون سازمانى را بدين صورت تعريف كرده اند: نهادها و نيروهايى كه بر عملكرد سازمان تأثير مى گذارند، اما سازمان بر آنها كنترل چندانى ندارد. عوامل محيطى برون سازمانى شامل قوانين دولتى بازار نيروى كار، جامعه، رقابت، مشتريان، تكنولوژى و سهامداران مى باشد. هريك از اين عوامل به طور مجزا يا تركيبى مى تواند براى مديريت منابع انسانى محدوديت ايجاد كند.  

الف) قوانين دولتى يكى از مهم ترين فشارهاى برون سازمانى در مورد عملكرد مديريت منابع انسانى، خط مشى ها و قوانين عمومى جامعه است.   

ب) بازار نيروى كار تعداد و مشخصات نيروى كار در بازار نيروى كار، عامل مهم ديگرِ محيط برون سازمانى است.  

پ) جامعه اعضاى جامعه بر مديريت منابع انسانى، فشارهاى قابل ملاحظه اى را اعمال مى كنند. اگر يك سازمان بخواهد مقبول نظر عامّه مردم گردد بايد اهداف و فعاليت هايش براى افراد جامعه پذيرفتنى باشد،  

 

ت) رقابت سازمان هاى زيادى به توليد كالاها و خدمات مشابه مى پردازند و معمولاً سازمان ها در توليد كالاها و خدمات با سازمان هاى مشابه خود رقابت مى كنند. رقابت، باعث رشد و پيشرفت بعضى سازمان ها و حذف سازمان هاى ديگر مى گردد.  

ث) تكنولوژى در چند دهه اخير، تكنولوژى توليد بسيارى از محصولات و خدمات، تغييرات چشمگيرى داشته است. تغييرات تكنولوژى از مهم ترين عوامل در تغيير و اهميت جايگاه مديريت منابع انسانى براى سازمان ها بوده است.  

ج) مشتريان افرادى كه از كالاها و خدمات سازمان استفاده مى كنند بايد به عنوان قسمتى از محيط برون سازمانى درنظر گرفته شوند، زيرا فروش براى بقاى شركت مهم است. مديران منابع انسانى بايد اطمينان يابند كه عملكرد سازمان، مشتريان را به مخالفت وانمى دارد.  

چ) سهامداران، مالكان شركتند، زيرا سهامداران، سرمايه گذارى مالى در شركت دارند. آنها ممكن است با برنامه هاى بلند مدت مديريت مخالفت كنند.  

2. عوامل محيطى درون سازمانى

محيط داخل سازمان نيز فشارهاى قابل ملاحظه اى بر مديريت منابع انسانى دارد. محيط درون سازمانى از عواملى تشكيل مى گردد كه از داخل محدوده مرز سازمان بر وظايف مديريت منابع انسانى تأثير مى گذارد. عوامل درونى سازمان شامل مأموريت ها و اهداف بلند مدت سازمان و خط مشى ها و فرهنگ سازمان و عملكرد واحدهاى اجرايى سازمان مى گردد.  

الف) مأموريت سازمان مأموريت سازمان، هدف اساسى ايجاد سازمان مى باشد و مشخص كننده عمليات و فعاليت هاى سازمان است كه به وسيله مؤسسان، مالكان و يا هيأت مديره تعيين مى گردد.

 

ب) خط مشى ها خط مشى هاى سازمان، راهنما و حدودى است كه تصميمات بايد در محدوده آن اتخاذ و معين شوند. خط مشى، يك برنامه عمومى و عملى است و نحوه اجراى هدف را بيان مى كند. خطمشى، محدوده رفتار مسؤولان اجرايى را تعيين مى كند و در عين حال، وسيله اى مؤثر براى كنترل عمليات است.  

 

پ) فرهنگ سازمان عامل درون سازمانىِ مؤثر ديگر در وظايف مديريت منابع انسانى، فرهنگ سازمان است. فرهنگ سازمان، فرضيات اساسى و ارزش هاى مشترك يك سازمان مى باشد كه به طور گسترده در سطح سازمان پخش شده و منجر به الگوهاى رفتارى معين مى گردد.    

ت) عملكرد واحدهاى اجرايى متخصصان پرسنلى به طور دايم با محدوده هاى اجرايى سازمان مانند توليد و بازاريابى و مالى در تعامل هستند.  

 

سوال سوم : چرا تجزيه وتحليل شغل مهم ترين ابزار مديريت منابع انساني است.  

الف» تجزيه و تحليل سازمانى تجزيه و تحليل سازمانى، شامل بررسى ساختار سازمانى، فرهنگ سازمانى، فرآيند تصميم گيرى، اهداف آينده در سطح سازمان و در سطح واحدها مى باشد. اين تجزيه و تحليل كمك مى كند قابليت هاى مورد نياز براى دستيابى به اهداف شناسايى گردد. (23) قابليت هاى مورد نياز براى تحقق اهداف با شرايط موجود نيروى انسانى، مقايسه مى گردد. براى مقايسه از گزارش هاى عملكرد نيروى انسانى، گزارش هاى غيبت، نرخ جابه جايى ها، شكايات، كنترل كيفيت و نتايج برنامه ريزى نيروى انسانى استفاده مى گردد. طبيعى است اين تجزيه و تحليل توسط مديران عالى سازمان صورت مى گيرد.

 

سوال چهارم : فرآيند برنامه ريزي نيروي انساني را توضيح دهيد.

فرآيند برنامه ريزى نيروى انسانى

1- بررسى و پيش بينى احتياجات انسانى سازمان؛     2. بررسى و ارزيابى منابع انسانى موجود در سازمان؛      3. مقايسه احتياجات و موجودى نيروى انسانى.

با انجام سه مرحله مذكور و مقايسه آنها مدير نيروى انسانى در موقعيت تعيين نيازها، مازادها، بهبود سطح مهارت و توانايى هاى منابع موجود قرار مى گيرد. سازمان در صورتى كه در بعضى سطوح با كمبود نيروى انسانى مواجه باشد بايد منابع بيرونى را براى تأمين افراد مورد نياز درنظر بگيرد و اقدام به كارمنديابى و گزينش و استخدام نمايد. در صورتى كه سازمان در بعضى سطوح با مازاد نيروى انسانى مواجه باشد بايد با محدودكردن استخدام، كاهش ساعات كارى، بازنشستگى زودرس و احتمالاً خاتمه دادن به خدمت بعضى از كاركنان نيروى انسانى را كاهش دهد.

در بعضى سطوح چون عرضه و تقاضاى نيروى انسانى برابر مى باشد اقدامى انجام نمى گيرد، نهايتاً ممكن است به تغيير و بهبود سطح مهارت و توانايى هاى برخى از نيروهاى انسانىِ موجود نياز باشد كه در اين صورت برنامه هاى آموزش و پرورش، ايجاد و توسعه داده مى شود.

 

سوال پنجم : مفهوم و روشهاي كارمند يابي درون سازماني را توضيح دهيد. 

روش هاى كارمنديابى

چون در هر كدام از منابع كارمنديابى، هم درون سازمانى و هم برون سازمانى، بايد به روش هاى مناسب كارمنديابى نظر داشت ، فرآيند كارمنديابى داراى روش هاى كارمنديابى از داخل و روش هاى كارمنديابى از برون سازمان مى باشد:

الف» روش هاى كارمنديابى از داخل

  مهم ترين ابزارها براى شناسايى استعداد داخلى سازمان، موجودى مهارت و موجودى مديريت است. اطلاعات موجودى مهارت و موجودى مديريت به مديران در شناسايى افراد داخل سازمان كمك زيادى مى كند.

بعد از بررسى اين اطلاعات و تشخيص اين كه مى توانند از افراد داخل براى پست هاى خالى استفاده كنند بايد از روش هايى براى كشف و جذب آنها استفاده شود.  

اعلان پست خالى روشى براى گفتگو و برقرار ساختن ارتباط با كاركنان سازمان براى پست هاى خالى سازمان مى باشد.  

اين سيستم، داراى جنبه هاى مثبت و منفى مى باشد: جنبه مثبت آن، اين است كه مديران، كاركنان شايسته و با كفايت سازمان را بهتر مى توانند شناسايى كنند و در غيراين صورت، شايد آنها فراموش مى شدند، چون سرپرستان، اغلب از توانايى ها و تمايلات كاركنان خود اطلاعات كامل ندارند، همچنين اين سيستم موجبات پيشرفت و توسعه كاركنان را فراهم مى كند و هزينه هاى كارمنديابى را كاهش مى دهد.

جنبه منفى اين سيستم در ذات اين سيستم نيست، بلكه در استفاده غلط از اين سيستم حاصل مى شود. اگر دقت لازم براى انتخاب بهترين و مناسب ترين فرد صورت نگيرد، سيستم اعتبار خودش را پيش كاركنان از دست مى دهد. در مورد افرادى كه انتخاب نمى شوند بايد دلايل كافى وجود داشته باشد و براى آنها بيان گردد، به طورى كه نظر آنها درباره فرد انتخاب شده مثبت شود. مسأله ديگر، اين كه اين سيستم ممكن است به حركت مكرر كاركنان از شغلى به شغل ديگر منجرگردد.

 

سوال ششم : فرايند گزينش در سازمان را توضيح دهيد .

فرآيند گزينش

گزينش، فرآيند غربال كردن متقاضيان شغل به منظور شناسايى و انتخاب مناسب ترين آنها براى استخدام مى باشد. يك مدل كلى براى فرآيند گزينش است. همچنان كه مشاهده مى گردد اين فرآيند با مصاحبه اوليه كه آشكارا متقاضيان نامناسب رد مى شوند، شروع مى گردد. بعد متقاضيان برگه درخواست را تكميل مى كنند. سپس آزمون هاى انتخاب انجام مى شود و در مراحل بعدى، مصاحبه و بررسى سوابق و آزمايشات پزشكى صورت مى گيرد.  

عوامل محيطى مؤثر بر فرآيند گزينش

 1. قوانين دولتى

   ،براى مثال رعايت حداقل سن براى استخدام، عدم استخدام افراد معتاد و شرور، رعايت حداقل تحصيلات رسمى و بسيارى قوانين ديگر كه در نتيجه توافق عمومى حاصل شده است.

2. زمان موجود براى تصميم گيرى

زمان موجود براى تصميم گيرى تأثير زيادى بر فرآيند انتخاب دارد. گاهى اوقات به دلايلى انتخاب كارمند خاصى، سريع و بدون تحقيقات لازم صورت مى گيرد، گاهى هم به دليل اهميت شغل مثلاً رياست دانشگاه، ممكن است زمان بيشترى در نظر گرفت.  

3. سطح سازمانى موردنظر

براى پست هاى سطوح مختلف در سازمان، روش هاى مختلفى براى گزينش به كار گرفته مى شود، . براى پست هاى بالاى سازمانى بررسى هاى سوابق و مصاحبه هاى طولانى صورت مى گيرد مثل رئيس دانشگاه ، اما براى يك متقاضى پست دفترى احتمالاً يك نوع آزمون و شايد يك مصاحبه نسبتاً كوتاه كافى باشد.

4. تعداد متقاضيان

تعداد متقاضيان براى شغل خاصى مى تواند روى فرآيند انتخاب تأثير بگذارد. فرآيند انتخاب وقتى مى تواند واقعاً انتخابى باشد كه تعداد زيادى متقاضى براى پست خاصى وجود داشته باشد،  

 5. نوع سازمان

نوع سازمان - دولتى، خصوصى، غيرانتفاعى - بر فرآيند انتخاب تأثير مى گذارد.  

6. دوره هاى آزمايشى

بسيارى از سازمان ها دوره هاى آزمايشى را در نظر مى گيرند تا به ارزشيابى توانايى ها و تمايلات كاركنان بر اساس عملكردشان بپردازند؛  

 

 سوال هشتم  : هدف از ارزيابي عملكرد كاركنان چيست .

اهداف ارزيابى عملكرد

هدف كلى از نظام ارزيابى عملكرد نيروى انسانى، بهبود اثربخشى سازمان است. در راستاى هدف كلى مذكور، ارزيابى عملكرد، معمولاً براى تحقق اهداف متعددى صورت مى گيرد. به طوركلى از فرآيند ارزيابى مى توان به اهداف زير دست يافت.

1. رشد و توسعه كاركنان

از اهداف مهم ارزيابى عملكرد، بهبود مهارت ها و انگيزه كاركنان از طريق تأمين بازخور عملكرد است. با فرآيند مذكور و در ميان گذاشتن نتايج آن و مشاوره شغلى با كاركنان مى توان به آنها كمك كرد تا بر ضعف هاى خود پيروز گردند و با بهبود توانايى هاى خود، قادر باشند عملكرد و زندگى شغلى بهترى داشته باشند.

 

2. پرداخت حقوق و مزايا متناسب با عملكرد

يكى ديگر از اهداف مهم ارزيابى عملكرد، پرداخت حقوق مناسب است. اگر مديران بخواهند حقوق و مزايا موجب افزايش رضامندى و بهبود عملكرد گردد بايد نظام پرداخت براساس شايستگى كاركنان باشد؛ در واقع بايد رابطه مستقيمى بين افزايش پرداخت و بهبود عملكرد باشد.

 

3. برنامه ريزى نيروى انسانى

يك جنبه مهم برنامه ريزى نيروى انسانى، تعيين نيروى انسانى موجود در سازمان و شناسايى قابليت هاى آنها مى باشد. ارزيابى عملكرد كاركنان، اگر در تمام سطوح سازمان صورت گيرد، به آسانى شايستگى ها و استعداد سازمان و اعضاى آن را نشان مى دهد. اين مهم به ويژه در مورد سرپرستان و مديران از اهميت بالايى برخوردار است.  

4. شناسايى استعداد (نهانى) افراد

بعضى سازمان ها سعى مى كنند از طريق فرآيند ارزيابى عملكرد، استعدادهاى پنهانى افراد را هم شناسايى كنند. (8) اين مهم به دليل آن است كه معمولاً در ترفيع افراد به ويژه سرپرستان، فقط به عملكرد گذشته آنها توجه مى شود، در حالى كه بايد به بررسى استعداد آنها به ويژه توانايى مديريتى آنها پرداخته شود، زيرا عملكرد موفق يك شخص در يك شغل، دقيقاً بدان معنا نيست كه در آينده مى تواند در پست سطح بالاتر به همان نحو عمل كند.

 

سوال نهم : نظام جبران خدمات انگيزشي را تعريف كنيد .

تعريف نظام جبران خدمات (1)

 

جبران خدمات مالى به دو قسمت تقسيم مى گردد: جبران خدمات مالى مستقيم و جبران خدمات مالى غيرمستقيم و مزايا.

جبران خدمات مالى مستقيم پول نقدى است كه شاغل به صورت حقوق، دستمزد، حق العمل و امثال آن دريافت مى كند. جبران خدمات مالى غيرمستقيم و مزايا شامل تمام دريافتى هاى ماليى است كه در قالب حقوق، دستمزد و حق العمل نمى گنجد، اما به طور غيرمستقيم براى شاغلين نقش مالى دارد. اين دريافتى ها يا مزايا بسيار متنوع بوده، شامل انواع طرح هاى بيمه، طرح هاى بازنشستگى، خدماتى كه سازمان ارائه مى دهد و امثال آن مى گردد.

جبران خدمات غيرمالى به دو گروه تقسيم مى شود: 1. جبران خدمات غيرمالى كه از شغل حاصل مى شود و آن رضايت و لذتى است كه براى شاغل از طريق انجام وظايف شغلى معنى دار و پراهميت حاصل مى گردد؛ 2. جبران خدمات غيرمالى كه از محيط شغل فراهم مى شود و آن، شامل فراهم كردن شرايط و محيط و فرهنگ سازمانى مناسب است به طورى كه كاركردن در آن شرايط و فرهنگ براى شاغلين خوشايند باشد و همچنين كمك كند تا نيازهاى مهم كاركنان مانند نيازهاى اجتماعى برآورده گردد.

  افرادى كه براى انجام كار به استخدام سازمان در مى آيند، فقط به دليل دريافت پول يا حقوق و مزايا، ساعت ها به كار نمى پردازند، بلكه علاوه بر آن به دنبال ارضاى نيازهاى سطوح بالاى خود مانند نيازهاى اجتماعى، مطرح شدن، كسب موفقيت مى باشند.

بسيارى افرادند كه با وجود عدم حقوق مناسب، كار خود را دوست دارند و با نهايت سعى و تلاش به انجام وظايف خود مى پردازند. برعكس افرادى اند كه با وجود حقوق مناسب در يك سازمان به دليل شرايط محيطى و يا فرهنگ سازمانى نامناسب و همچنين عدم توجه به رشد و تعالى انسان، ارتباط خود را با سازمان قطع مى كنند.

 جدول صفحه 179 كتاب مهم است

جواب 10 سوال منابع انسانی (تهیه و تنظیم آقای نصرآبادی)


جزوات دروس مختلف (تهیه و تنظیم آقای احمدی)

جزوه اقتصاد خرد   جلسه آخر اقتصاد خرد  جزوه ریاضی فقط ماتریسها    

جزوه منابع اسلامی       جزوه MIS



سوالات و جواب درس معارف 2 (تهیه و تنظیم آقایان فتحعلی و سیدی)

 1- تعريف اصطلاحي دين چيست؟           

معناي لغوي:يعني اطاعت، تسليم، پيروي و خضوع وتعريف اصطلاحي عبارتست از مجموعه عقايد، قوانين و مقررات عملي و اخلاقي است كه خداوند از طريق پيامبران براي هدايت و سعادت انسان ها نازل فرموده است كه اعتقاد و عمل به آنها موجب سعادت دنيا و آخرت انسان مي شود.

2- يهوديت و مسيحيت دين كدام پيامبران است و نام كتاب آنها چيست؟

يهوديت نام دين حضرت موسي (ع) و نام كتاب آن تورات و مسيحيت نام دين حضرت عيسي (ع) و نام كتاب آن انجيل مي باشد.

3- دو مورد از ويژگيهاي هر يك ازعهد قديم و جديد را بيان كنيد؟

عهد قديم1- تنها بخش مورد اعتقاد يهوديان است2- نزديك به سه چهارم كتاب مقدس را در بر مي گيرد3- شامل تاريخ، شريعت، حكمت، مناجات، شعر و پيشگويي مي باشد

عهد جديد1- به زبان يوناني نوشته شده است در حالي كه حضرت عيسي و حواريون به زبان آرامي (لهجه اي از عبري) سخن مي گفتند و به 4 بخش تقسيم مي شود1- زندگينامه و سخنان حضرت عيسي كه مشتمل بر 4 انجيل است 2- در انجيل چهارم از الوهيت حضرت عيسي سخن گفته است 3- نامه ها 4- رويا و مكاشفه

4- نظر قرآن در مورد تورات و انجيل چيست؟

تورات و انجيل دو كتاب آسماني بوده اندكه خداوند براي هدايت قوم بني اسراييل و ديگران فرو فرستاده است اما تحريفاتي در آن راه يافته است و در آن به آمدن پيامبر خاتم تصريح شده است.

5- تأثير آموزه هاي اسلام بر پيدايش تمدن اسلامي چيست؟ (سه مورد)

1-مسلمانان در پرتو عمل به آموزه هاي اسلامي در مدت زمان كوتاهي به پيشرفت رسيدند

2-در سايه برادري اقوام مختلف، تمدني را پايه گذاري كردند كه تمدن امروز بشري وامدار آن است. جلوه هاي گوناگون تمدن اسلامي1-تشويق اسلام به فراگيري علم (در قلمرو شيمي جابربن حيان، درقلمرو صنعت كه غربي ها دستاوردهاي مسلمانان را تكيمل كردند مانند آسياب بادي)2-بسط عدالت:پيامبر اسلام رسالت خود را در اجراي عدالت مي داند و يكي از عناصر محوري تمدن، عدالت است3-مدارا وهمزيستي مسالمت آميز:اسلام حقوق اقليت هاي ديني را محترم مي شمارد و به مسلمانان توصيه مي نمايد كه با آنان با خوشرويي و خوش خلقي رفتار نمايند.

6- وحي و پيامبري چه ضرورتي دارد؟(استدلال براي ضرورت وحي و پيامبري)

الف:خداوند همه هستي از جمله انسان را آفريده و خداوند چون حكيم است كار بيهوده انجام نمي دهد

ب: هدف از آفرينش هر موجودي آن است كه به كمال خود برسد از اينرو حكمت خدا اقتضا مي كند كه زمينه نيل به كمال را فراهم نمايد.

ج:زندگي انسان محدود به زندگي دنيايي نيست، بلكه آدميان بعد از زندگي دنيوي وارد زندگي ديگري مي شوند كه جاودانه است و نوع زندگي در آنجا نتيجه بازتاب زندگي در دنيا مي باشد بنابراين هر عمل و تفكر انساني كه در زندگي جاودانه اثر گذار است ، بايد در مورد آنها و تأثيراتشان شناخت كافي داشت كه ازمهمترين آنها شناخت در مورد خدا و زندگي اخروي است.

د: اين آگاهي شايسته، از عهده منابع شناخت در آدمي يعني عقل و حس و علوم بشري برنمي آيد ديدگاه ها و نظريات مختلف و متعارض در مورد خداوند و معاد و مسائل اخلاقي و اجتماعي و حقوقي و ... شاهدي بر نارسايي و ناكارآمدي عقل و دانش بشري است

نتيجه:خداوند بايد راه شناخت ديگري را كه همان تعاليم انبياي الهي است قرار دهد تا انسان در پرتو شناخت عقل و تعاليم وحياني به كمال و سعادت واقعي خود نائل گردد چرا كه برخلاف حكمت الهي است كه انسان براي تكامل و سعادت خلق شود اما راه و ابزار سعادت در اختيار او قرار نگيرد.

7- اهداف بعثت انبياء چيست؟

1-يادآوري فطريات با تذكرات در برابر غفلتها

2-آزاد كردن انسان از قيد و بندهاي نادرست

3-دعوت به توحيد و دوري از شرك

4-برپايي قسط و عدالت در جامعه بشري

5-آشنا كردن مردم با حكمت تعاليم الهي و تركيه و تطهيرآنان

6-بشارت و انذار

7-علاج امراض روحي

8- به كمال رساندن فضائل اخلاقي

8-انواع وحي كدامند؟

 1-روح قوي پيامبر كه مورد توجه خداوند نيز مي باشد حقايق را در عالم رويا بسان فجر صادق مي بيند و دستورهاي الهي از اين راه به او مي رسد چنانكه حضرت ابراهيم (ع) براي ذبح اسماعيل دستورهاي خداوند را اينگونه دريافت نمود.

2-گاهي دستور هاي الهي به روح و قلب پيامبران الهي القا مي شد.

3-خدا از حجاب غيب از طريق ايجاد صوت با پيامبر سخن مي گفت مانند وحي موسي در كوه طور

4-توسط فرشته وحي كه در برابر ديدگاه پيامبر به صورت خاصي ظاهر مي شود

9- تفسير هاي ناروا از وحي چيست؟

1-برخي پيامبران را از نوابغ دانسته و وحي را نيز محصول تفكر و آراي آنها پنداشته اند(اين تفسير نتيجه تفكر مادي گرايانه است و لازمه آن دروغگو پنداشتن انبياست.

2-برخي وحي انبياء را از سنخ تجربه عرفاني عارفان مي دانند(امكان خطا و اشتباه در آن است و نيازمند معيارند و اختلافات زيادي بين شهودهاي عارفان وجود دارد.

تحليل و نقد: وحي انبياء الهي خود معيار حقيقت است و انبياء الهي در مورد وحي هيچگاه به خطا نميروند و همچنين در مسائل اساسي اختلافي بين آنها نيست ضمن اينكه وحي معمولا ملازم با معجزه است.

10-معناي معجزه چيست؟

معجزه بر گرفته شده از عجز به معناي ضعف و ناتواني است معجزه اسم فاعل باب افعال و به معناي ناتوان كننده و عجز آور است. در اصطلاح به عمل خارق العاده اي( قابل تعليم و تربيت نيست و كسي نمي تواند آنر ا خنثي كند) كه پيامبران الهي براي اثبات ادعاي خويش انجام مي دهند به گونه اي كه مردم را به آوردن مثل يا مقابله با آن دعوت مي كنند و از اين سوء مردم عاجز و ناتوانند

11-معناي عصمت چيست؟

در لغت به معناي منع كردن و باز داشتن و نگهداري و مصونيت

در اصطلاح مصونيتي خاص يا ملكه اي نفساني است كه پيامبران ار از ارتكاب گناه و اشتباه باز مي داردو يكي از شرايط نبوت است.

12- اقسام عصمت كدامند؟

1-عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحي دليل عقلي: چون خداوند حكيم و عالم و قادرمطلق است، مي بايد وحي بي هيچ خطايي توسط پيامبران به دست مردم برسد.

2-عصمت از معصيت و گناه/دليل عقلي: تعاليم الهي در دو شكل گفتاري و كرداري صورت مي پذيرد يعني همانگونه كه گفتار پيامبران راه صحيح سعادت را به مردم نشان مي دهد اعمال آنها نيز به گونه شديد تري چنين است/ دليل نقلي:1-درقران كريم انبياي الهي كساني معرفي شده اند كه خداون آنها را خالص گردانيده و از اين رو شيطان هيچ تصرفي بر آنها ندارد2-در قرآن از امامت الهي به عهدي الهي ياد شده كه به افراد ظالم نمي رسد و چون بعضي از پيامبران الهي مقام امامت داشتند و از سوي امامت نيز عهدي الهي است پيامبران نيز بايد از خطا و گناه مصون باشند3- قرآن كريم پيامبران از كساني ميداند كه خدا آنها را برگزيده و هدايت نموده است و كسي را كه خداوند هدايت كند هيچ كس قادر به گمراه ساختن او نيست.

3-عصمت از خطا و اشتباه:در امور فردي و اجتماعي/ دليل عقلي پيامبران بايد در امور عادي خود از خطا و اشتباه و سهو و نسيان مصون باشند چرا كه اينها از اعتماد مردم مي كاهد.

13-آيا عصمت و اختيار با يكديگر تعارض ندارند؟

پيامبران به دلايل (مشروحه در اقسام عصمت) به خطا نمي روند و داراي ملكه عصمتند اما اگر بخواهند مي توانند به انجام آن كارها مبادرت ورزند.

14-زمينه ها و عوامل پيدايش سكولاريسم چيست؟

1-متون و منابع اوليه ديني: الف) تفسير هاي ناروا از كتاب مقدس مسيحيان و راه يافتن انديشه هاي تحريف شده در آن ب)نبود قوانين اجتماعي و حكومتب يا به تعبيري شريعت ج)ناسازگاري آموزه هاي كلامي و فلسفي مسيحيت با عقل و علوم تجربي

2- رفتار و برخورد نادرست متوليان كليسا: الف) فساد اخلاقي ب) برخوردهاي خشن با دشمنان

15-مباني سكولاريسم چست؟

1-علم گرايي: مقصود لزوم محوريت علوم تجربي و روش تجربي در همه شئون زندگي است و علوم غير تجربي به عنوان امور نامعقول و غير عقلاني بايد از علم جدا شود. روش شناخت علم نيز تنها مشاهده و آزمايش و تجره است(پشتوانه سكولاريستي نوعي مادي گرايي است كه قلمرو هستي را به عالم ماده محدون مي كند و بدين ترتيب دين و مفاهيم بنيادي آن از تدبير و تبيين گري امور ديني كنار نهاده باشد.

2-عقل گرايي: براين باور است كه همه رفتارها و عقايد بايد مبتني بر عقل باشد نه احساسات يا عقايد ديني البته تصور سكولاريسم از عقل آن عقلي است كه ازمباني ديني بهره نمي گيرد(علت اين رويكرد آموزه هاي غير عقلاني مسيحيت و تعبيرات متفكران مسيحي مبني بر ناسازگاري عقل و دين و نيز برخورد نادرست كليسا با متفكران و فيلسوفان بوده است.

16-مباني و ارزش ليبراليسم چيست؟

1-فردگرايي: برتري فرد بر هر گروه اجتماعي يا هيأت جمعي است كه بر اساس آن بايد با هر فرد همچون غايتي في نفسه رفتار شود نه همچون وسيله اي براي پيشبرد اغراض و منابع ديگران يا اجتماع

2-آزادي: زندگي بدون آزادي ارزشي ندارد از همين رو ست كه آنان همواره خواسته اند فرد را از تضييقات و اجبارهاي ناعادلانه و بازدارنده حكومت ها ، نهاد ها و سنتها كه به او تحميل مي شود رها سازند و البته اين آزادي تا جايي است كه به حق ديگران آسيب نرساند.

3-عقل گرايي: انسان ها با عقل خود مي توانند بهترين منافع خود را بشناسند و پي گيرند لذا ليبرال ها عقل را راهنماي خود مي دانند و نه وحي را

4-عدالت و حقوق برابري انسان ها

5-تساهل: به معناي مدارا ، آرمان اخلاقي و اصلي اجتماعي است كه به مردم اجازه مي دهد كه به طريقي سخن بگجويند و عمل كنند كه مطلوب ما نباشد .آزادي هاي مدني نظير آزادي بيان ، آزادي تشكيل انجمن هاو آزادي دين و مذهب، جملي ضامن تساهل اند لذا ليبراليسم در حقيقت دست در دست كثرت گرايي تلاش مي كند در جهت ايجاد تنوع در ارزشها و عقايد علايقي كه في نفسه خوب تلقي مي شوند. بنابراين ليبراليسم در واقع مشوق نسبيت گرايي اخلاقي و فرهنگي است.

17-ديدگاهها در خصوص كثرت گرايي دين چيست؟

ديدگاه اول : 1-روحانيت و نجات بخشي يك دين(انحصارگرايي) اسلام در جايگاه كامل ترين دين الهي ، خود را حق و نجات بخش مي داند اما همه مذاهب قبل از خود را نيز تأييد مي كند و اعلام ميدارد كه اديان ديگر تحريف شده اند و پيروان آنها با شرايطي اهل نجات خواهند بود2- اسلام در كنار اعتقاد به حقانيت و نجات بخشي مطلق خود به رحمت واسعه خداوند نيز معتقد است از همين رو اسلام معتقد نيست كه بيشتر انسانها هر چند از پيروان مذاهب ديگر باشند عذاب مي شوند بلكه آنها به آخرين شريعت الهي دسترسي پيدا كردند و در عين حال تقصير كردند و عناد ورزيدند را عذاب مي كند نه گروهي بر اثر عوامل محيطي تبليغاتي نتوانسته اند به حقانيت اسلام پي ببرند

ديدگاه دوم: شمول گرايي: يك دين خاص حق مطلق است و پيروان آن نجات مي يابند اما پيروان مذاهب ديگر نيز به اندازه انطباق با دين حق ميتوانند اهل نجات شوند (خاستگاه اين نگرش جهان مسيحيت است)

نقد ديدگاه دوم: در بسياري ازموارد آموزه هاي اصلي شناختي يك دين با دين ديگر در تعالض است مثلا اعتقاد به خداي واحد در اسلام و اعتقاد به تثليت در دين مسيحيت و خداوند در قران چنين اعتقادي را مذمت كرده است پس چطور مي توان گفت كه اگر شخصي بداند خدا واحد است و باز قائل به تثليت شود باز هم ميتواند اهل نجات باشد

ديدگاه سوم: كثرت گرايي: بر اساس اين ديدگاه همه مذاهب هم زمان حقانيت و نجات بخشي يكسان دارند(نظريه جان هيك غربي)

نقد ديدگاه سوم:1-جان هيك با بن بستي روبروست كه يابايد واقعيت متعالي را انكار كند يا اينكه برخي تفسيرها از واقعيت متعالي را صحيح بداند 2-چنين ديدگاهي بر خلاف اعتقادات مذاهب مختلف است 3- قرآن كه وحي الهي است پيامبر(ص) را پيام آور همه جهانيان و خود را نيز كتاب آسماني همه مردم معرفي مي كند و در اين دعوت عمومي هيچ قوم و قبيله و پيروان مذهب ديگري را استثنا نكرده است اين در حالي است كه قرآن حتي اهل كتاب را مذمت مي كند كه چرا اسلام را پيروي نميكنند 4-پيامبر(ص) اهل كتاب را به پذيرش ايين اسلام دعوت مي نمود و براي آنها نامه مي فرستاد در نامه اي به حاكم مسيحي قبط مصر و هرفل پادشاه روم مي فرمايد: من تو را به اسلام دعوت مي كنم و در صورت عدم پذيرش، مسئول گناه تمامي مردم قبط و روم خواهيد بود.

18- ويژگيهاي علوم تجربي چيست؟

1-از طريق روش تجربي مشاهده و آزمايش است و در قلمرو امور مادي است.

2-مفاهيم و قوانين علمي ، بازنمود جهاني و عيني هستند و به تعبيري دانشمندان در كار علمي خويش معتقد ره رئاليسم (واقع گرايي) هستند.

3-در قلمرو علوم تجربي هيچ نظريه اي را نمي توان اثبات كرد و حداكثر چيزي كه درباره نظريه مي توان گفت، اين است كه توافق بيشتر يا بهتري با معلومات موجود دارد و در حال حاضر از نظريه هاي بديل، جامع تر است.

19-انواع ديدگاه ها در رابطه با علم و دين چيست؟

1-علم و دين دو شيوه بيان كننده يك واقعيتند (بر اساس اين ديدگاه هيچ تعارضي بين دين و علم وجود ندارد

2-علم تأييد كننده دين است(پي بردن به پرودگاري حكيم و دانا كشف اسرار بازگو شده در دين، جفت افريده شدن همه چيز، جاذبه زمين ... كه در قران آمده است) (اين ديدگاه و ديدگاه پيشين شبيه همند و تعارضي در علم و دين در اين صورت هم نيست

3-علم و دين مكمل يكديگرند(شهيد مطهري معتقد است كه علم نيمي از ما را ميسازد و ايمان نيمي ديگر را )(در اين صورت اگر تعارضي رخ داد يا متن ديني تحريف نشده درست تفسير نشده است و يا آن علم كه غير قطعي است اشتباه است.

4-ناسازگاري علم و دين: دين و علم دست كم در برخي موارد با يكديگر متعارضند ولي تعارض و ناسازگاري بين نظريه مادي و علمي قابل سازگاري است به اينكه دفت كنيم كه علوم تجربي غير قطعي هستند و يا اينكه متن ديني تحريف نشده درست تفسير نشده است.

5-جدايي كامل حوزه علم از دين: بر طبق اين ديدكاه حوزه علم از حوزه دين كاملا جداست و هيچ گونه تعارضي با هم ندارند چون موضوع و روش و غايت ان دو چيز متفاوت است.

20-ديدگاه الهي و ديني در خصوص علم ديني چيست؟

اين جهان بر اساس حكمت، قدرت و علم نامتناهي خداوند پديد آمده است خداوند جهان را بر اساس نظام علي و معلولي آفريده است اما منحصر در علل طبيعي و شناخته شده يا نشده نيست (بر اساس اين ديدگاه كشف رابطه دو پديده در حقيقت كشف سنت ها و قوانيني است كه خداوند در طبيعت قرار داده است اما كشف علت قريب يك حادثه مادي، تنها علت حقيقي آن حادثه نيست) علم سكولار مربته نازل علم است و علم ديني مربته برتر و كامل تر آن چون همه علل دخيل در يك پديده اعم از مادي و غيرمادي را مورد مطالعه قرار ميدهد در اين ديدكاه علمي ديني است كه در راستاي اعتلاي انسانيت در نيل به لقاءالله باشد نه در جهت نابودي انسان هاي مظلوم يا محرمات الهي.

21- ویژگی های قرآن چیست؟

1-قرآن هدیه و رحم و داوری شفا بخشی است که خداوند از سر لطف به انسان ها جهت هدایت آنان ارزانی داشته است، گنجینه ای که گوهر های آن هیچ گاه پایان نمی یابد و فروغی که هرگز خاموشی نمی پذیرد2-در گستره تمدن و فرهنگ دینی انسان، هیچ کتاب آسمانی به اندازه قرآن، عصمت، صحت، صلابت، انفاق، اعتبار تاریخی و حقانیت ندارد3-قرآن ظاهر و باطن دارد که باطن آن همان تعمیق ظاهر است و منافی با ظاهر نیست4-خداوند بیان و تبین قرآن را بر عهده پیامبر اکرم(ص) و سپس امامان معصوم(ع) نهاده است و امامان وظیفه مهم را بر دوش عالمان و مفسران متعدد و پرهیزگار قرار داده اند.5-قرآن معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) است که برای همیشه کتاب هدایت انسان ها باقی خواهد ماند.6-قرآن بر تمامی معجزات پیامبران پیشین نیز برتری دارد، چرا که همگام با زمان پیش می رود تا ندای خود را به گوش جهانیان برساند و حجت را بر همه آینده سازان تمام سازد.

22-ابعاد اعجاز قرآن چیست؟

1-فصاحت و بلاغت: خداوند برای ابلاغ پیام خود، شیواترین و زیباترین الفاظ و جذاب ترین ترکیب را به کار گرفته است(فصاحت)به گونه ای که به بهترین شیوه، معانی خود را به مخاطبان می رساند (بلاغت)

2-اعجاز قرآن از نظر معارف الهی: قرآن دارای ژرف ترین معارف و علوم، عادلانه ترین قوانین حقوقی و جزایی، بهترین قوانین فردی و اجتماعی، حکیمانه ترین مناسک عبادی، ارزشمند ترین دستورها و مواعظ و اندرزهای اخلاقی، متقن ترین نکات تاریخی و کارمد ترین شیوه تربیتی است.(پیدایش قرآن با این معارف بلند از فردی درس نخوانده، جنبه دیگری از اعجاز قرآن است)

3-اعجاز قرآن از نظر هماهنگی و عدم اختلاف در سبک و محتوا:(با توجه به اینکه اولا علوم و مهارت های انسان و یا آثار فکری انسانی به مرور زمان کامل تر می شود و نیز نشاط و شادی و غم و رنج و...... در سخن گفتن تاثیر دارد، اگر بنا بود قرآن معجزه نباشد و ساخته ذهن پیامبر (ص) باشد در آن اختلاف و ناهماهنگی دیده می شد، چون قرآن در طول بیست و سه سال نازل گردید)

4-اعجاز قرآن از نظر اسرار آفرینش:

الف- حرکت زمین:الذی جعل لکم الارض مهدا ب- جاذبه عمومی: الله الذی رفع السماوات بغیر عمد ترونها/ این ستوهای نامرئی همان جاذبه و دافعه ای است که نگاه دارنده اجرام آسمانی است. ج- تلقبح نباتات به وسیله باد و ارسلنا الریاح لواقع و بادها را بار دار کننده فرستادیم.

5- اعجاز قرآن از نظر خبرهای غیبی: خبر دادن به طور قطعی و با جزئیات کامل آینده، همراه ادعای نبوت: الف-ناتوانی انسان ها از معارضه با قرآن ب- پیروزی رومیان بر سپاه ایران در دوران حکومت خسرو پرویز ج- پیروزی پیامبر (ص) بر مشرکان این آیه در سال سوم بعثت نازل شد و کسی در آن زمان باور نمی کرد د-خبر بازگشت پیامبر (ص) به مکه بعد ااز هجرت به مدینه ه-مصونیت قرآن از تحریف قرآن به سه دلیل تحریف نشده است: 1- گواهی تاریخ 2-خداوند متعال: انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون 3-عدم ذکر وجود تحریف قرآن از سوی اهل بیت(ع) و بلکه دستور به تدبر و عمل مطلق به قرآن

23- مقصود از سنت چیست؟

تمام گفتار ها و کردار ها و تقریر های معصومان(علیهم السلام) بنابراین به آنچه پیامبر اسلام (ص) و امامان معصوم در تبین آیات الهی گفته یا انجام داده اند سنت می گویند که یکی از منابع فقه شیعه به شمار می رود.

24- تقسیمات عقل چیست؟

- عقل نظری:

اگر عقل اموری را درک کند که مستقیما مقتضی تاثیر در مقام عمل نباشد نظیر محل بودن احتمال نقیضین به آن عقل نظری می گویند.(متعلق آن هست ها و بودها است.

-عقل عملی:

اگر عقل امور را درک کند که مستقیما مقتضی تاثیر در مقام عمل است، نظیر قبیح بودن ظلم به آن عقل عملی می گویند.(متعلق آن خوبی ها، بدی ها، بایدها، و نبایدها است.

25- دلیل متکلمان شیعه بر حسن و قبح ذاتی اشیاء چیست؟

1- اگر حسن و قبح اشیاء ذاتی نباشد، شرع و دین هم ثابت نمی شود. زیرا دروغ گفتن قبیح نباشد.چنانچه پیامبری هم که نبوت او ثابت شده، خبر دهد که دروغ قبیح است نمی توان از او پذیرفت، چرا که ممکن است دروغ گفته باشد. 2-از سوی پیامبری او هم ثابت نمی شود، زیرا خلاف حکمت بر خدا قبیح نیست و تصدیق دروغگو نیز قبیح نیست و بعید نیست کسی به دروغ ادعای نبوت کند و خدا معجزات را به دست او جاری سازد و او را تصدیق نماید. 3-آیه قرآن: ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی و ینهی عن الفحشی و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکرون(النحل/90) خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان می دهد، و از فحشا و منکر و ستم، نهی کند، خداوند به شما اندرز می دهد، شاید متذکر شوید.4-روایت: امام صادق(ع): فبالعقل عرف العباد خالقهم.......... و عرفوا به الحسن من القبیح

26-دیدگاه ها در خصوص رابطه عقل و دین چیست؟

ديدگاه اول: ايمان گرايي :‌ديدگاهي است كه ساحت دين را قلمرويي مي داند كه فعاليت عقلاني در آن كارآمد نيست.

ديدگاه دوم: عقل گرايي: اعتقادات ديني قابل ارزيابي با معيارهاي عقلاني است و عقل ودين سازگاري دارند.

ديدگاه سوم : دديدگاه اسلام: از ديدگاه اسلام، عقل ودين دو موهبت الهي است كه خداوند به بشر ارزاني داشته است و توامان آدمي را به سعادت جاودانه مي رسانند، نه به تنهايي (عقل دين را ودين عقل را تاييد مي كند)

ديدگاه شيعه: همان گونه كه براي پذيرش دين به عقل نيازمنديم واصول دين را با كمك عقل اثبات مي كنيم براي استنباط احكام ديني نيز بايد از عقل بهره بگيريم تا احكام ديني را از احكام غير آن تميز دهيم (ديني هم كه با عقل سازگار نباشد تحريف شده است.

27-شبهه «ناسازگاری خاتمیت با مرجعیت علمی امامان معصوم(ع)» را پاسخ دهید؟

 1- در روايت ثقلين، اهل بيت (ع) هم طراز با قرآن اند. 2- قرآن درآيه تطهير به صراحت اظهار مي دارد كه خداوند رجس راز اهل بيت برداشته است . لذا همان طور كه سخن پيامبر براساس آموزه هاي قرآني حجت است سخنان ائمه هم براساس آموزه هاي قرآن حجت است واين ربطي به خاتميت ندارد.

28- ادله نصب امامان چیست؟

1-به انذار: خويشاوندان نزديكت را انذار كن، دراين دعوت حضرت علي (ع) به ياري پيامبر(ص )برخواست وپيامبر (ص)فرمود "هان اي خويشاوندان و بستگان من! بدانيد علي برادر و وصي وخليفه من درميان شماست "

2 - آیه ولایت: سرپرست و ولي شما ، تنها خداست وپيامبر او و آنها كه ايمان آورده اند همانها كه نماز را برپا مي داند ودرحال ركوع زكات مي دهند . اين آيه در شان علي (ع) كه در نماز انگشتر خود را به فقير داد نازل شده است .

3- آیه تبلیغ : اي پيامبر آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است كاملا به مردم برسان واگر نكني رسالت او را انجام نداده اي خداوند تورا از خطرات احتمالي مردم نگاه مي دارد وخداوند جمعيت كافران لجوج را هدايت نمي كند "بسياري از مفسران ومحدثان اهل سنت وتمامي مفسران و محدثان برآن اند كه اين آيه در مورد امامت علي (ع) وداستان غدير نازل شده است.

29-ادله عصمت امامان چیست؟

·   بر این اساس که امامت یک منصب الهی است خداوند اطاعت مطلق از امامان را لازم شمرده و آن را همسنگ با اطاعت از خود و پیامبر دانسته است بنابراین امر به اطاعت مطلق از آنان ، به معنای ضمانت عصمت است

   ·عصمت اهل بیت ( ع ) را می توان با آیه تطهیر نیز اثبات نمود . خداوند فقط مي خواهد پليدي وگناه را از شما خاندان پيامبر دور كند وكاملا شما را پاك سازد / تطهير همكان تشريعي است وتطهير اين بزرگواران تكويني است . 

·   براساس حدیث ثقلین ، اهل بیت و عترت پیامبر ( ع ) همسنگ با قرآن اند، یعنی همان گونه که قرآن از هر نوع خطا و اشتباهی مصون است ، اهل بیت ( ع ) نیز از هر گونه کژی مبرا هستند من دو چيز گران بها براي شما باقي مي گذارم : كتاب خدا وعترتم را . مادامي كه به اين دو تمسك جوييد هيچ گاه گمراه نمي شويد. واين دو از هم جدا نمي شوند تا اينكه برحوض بر من وارد شوند . 

·پیامبر در حدیثی اهل بیت خود را به کشتی نوح تشبیه می کند که هر کس بر آن درآید از هلاکت و امواج طوفان رهایی می یابد و هر کس از آن روی گردان شود غرق خواهد شد .كساني كه مايه نجات و رستگاري امت اند طبعاً از خطا واشتباه به دور خواهند بود.

30-سیمای جامعه انسانی در عصر ظهور چگونه است؟(4 مورد)

·درعصر ظهور ظلم وفساد رخت برمي بندد و عدل وقسط جاي آن را در همه اركان وابعاد جامعه مي گيرد كه به برخي از مصاديق آن اشاره مي كنيم .

·تکامل و اعتلای عقلانیت

·بسط و کمال علم و معرفت و حکمت

·تحقق وحدت و صمیمیت

·توسعه دیانت و معنویت

·تکامل اخلاق  

·زوال تبعیض و گسترش رفاه عمومی

 

31-ضرورت تشکیل حکومت در عصر غیبت چیست؟       

1- پیامبر اسلام(ص) که الگوی همه مسلمانان است با ورود به مدینه بی درنگ حکومت اسلامی تشکیل داد و برای حفظ کشور اسلامی سپاهی را بنیان نهاد، فرمان جنگ و صلح صادر کرد، با برخی از گروه ها معاهده بست، برنامه های اجتماعی و اقتصادی تنظیم و قوانین قضایی اسلام را اجراء نمود و برای مناطق دیگر حاکمانی تعیین کرد.

2- تشکیل حکومت در متن دستورات و تعالیم اسلامی است.

الف- وحدت مسلمانان بدون حکومت امکان پذیر نیست در حالی که اسلام دین وحدت و خداوند از مسلمانان می خواهد از قرآن پیروی کنند و به رسمان الهی چنگ زنند و پراکنده نشوند.

ب- اجرای برخی از قوانین اسلام مستلزم تشکیل حکومت است قوانین اسلام برای ابعاد و نظام های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و قضایی و........ وضع شده است، قوانینی که بی گمان عمل به آنها بدون حکومت امکان پذیر نیست.

32- اهداف و وظایف حکومت ولی فقیه چیست؟

هدف اول: با عمل به تعالیم اسلام و ساختن جامه ای نمونه، زمینه تشکیل حکومت جهانی حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرج الشریف) را فراهم آورد، چرا که اسلام دین جهانی است.

هدف دوم: عدالت را در تمام ارکان حکومت و جامعه بر پا سازد.

هدف سوم: برادری و برابری را در جامعه محقق سازد.

هدف چهارم: سطح معنویات و فضائل اخلاقی جامعه را اعتلا بخشد.

هدف پنجم: سطح زندگی مادی و عمران و آبادی جامعه اسلامی را ارتقاء بخشد، علی علیه السلام در عهد نامه مالک اشتر در باب آبادانی چینن می فرماید: تو باید در ایجاد عمران و آبادی بیش از اخذ مالیات کوشش نمایی.

هدف ششم: رواج تعلیم و تربیت و فرهنگ اسلامی در جامعه

33- ویژگی های ولی فقیه چیست؟

 آگاهی از قانون اسلام، ایمان به تعالیم اسلام، کاردانی، عدالت، آراستگی به فضایل اخلاقی و آلوده نبودن به خصلت های ناپسند

34- ادله ولایت فقیه چیست؟

دلیل عقلی: خردمندان هنگامی که بخواهند مسئولیت مهمی را به کسی واگذار کنند، چند ویژگی را در نظر می گیرند:1- آگاهی فرد به آن مسئولیت و چگونگی انجام آن2- توانایی او بر انجام چنین مسئولیتی3- امانتداری وی در انجام مسئولیت به گونه ای که در کارش خیانت نکند. حال جامعه اسلامی را در نظر بگیرید که می خواهد قوانین اسلامی، عدالت، فضایل اخلاقی و تعلیم و تربیت اسلامی را در آن جامعه حکم فرما سازد. بی گمان مصداق حاکم توانا برای انجام این امور فقیهان و مجتهدان جامع الشرایط هستند.

دلایل نقلی:یکی از روایاتی که ولایت فقیه و نیابت او در امر حکومت اسلامی  را اثبات می کند، توقیع شریف حضرت ولی عصر( عج) در پاسخ نامه محمد بن عثمان است: اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواه حدیثنا فانهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم. در رویدادها و حوادثی که پیش می آید. به روایان حدیث ما مراجه کیند زیرا آنان حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنانم.

-علی (ع) در روایتی از پیامبر اسلام(ص) نقل می کند: قال رسول الله (ص): اللهم ارحم خلفایی (تلاث مرات)، قیل: یا رسول الله و من خلفائک؟ قال: الذین یاتون من بعدی، یرمون حدیثی و سنتی فیعلمونها الناس من بعدی. رسول خدا (ص) می فرماید: خدایا جانشینان مرا رحمت کن و این سخن را سه بار تکرا فرمود. پرسیده شد: ای پیامبر خدا جانشینات چه کسانی هستند؟ فرمود: کسانی که بعد از من می آیند، حدیث سنت مرا نقل می کنند و آن را پس از من به مردم می آموزند.  

-امام حسن (ع) در روایتی می فرماید: مجاری الامور و الاحکام علی ابدی العلماء بالله، الامناء علی حلاله و حرامه/ جریان کارها و احکام الهی به دست علمای دین است که امین حلال و حرام خداوند باشند.

35- ولی فقیه انتصاب می شود یا انتخاب، وکیل می شود یا ولایت می یابد؟

-انتصاب یا انتخاب: حاکمیت ولی فقیه، هم انتصابی است(در اصل ثبوت) و هم انتخابی است(در تحقق و استقرار آن)

-ولایت یا وکالت: ولی فقیه به نصب عام، از خانب خدا حق دارد حکومت کند، اما مردم باید چنین حاکمیتی را بپذیرند. به تعبیری این نوع حاکمیت بر خلاف حاکمیت وکالتی که فقط بر پایه پذیرش مردم استوار است، بر دو پایه دین و مکتب و پذیرش مردمی استوار است.

 

خلاصه سوالات برای استفاده در یادآوری سرجلسه

1-مدیریت: بکارگیری موثر و کارا (بهره وری: خوب انجام دادن کار خوب) منابع انسانی مادی از طریق بسرن در چارچوب نظام ارزشی جامعه برای هدف (ترکیب ایدئولوژی و جهان بینی)2-شایستگی: * دانش تخصصی * اعتبار شخصی قدرت( پست و مقام، شخصی(توسط دیگران)) * مشارکت استراتژیک * دانش مدیریت تجاری (چگونه سرمایه گذاری نیروی انسانی افزایش سود، حداقل هزینه کارایی بالا) * دانش فرهنگ سازی (نقش م م ا در توسعه و تغییر فرهنگ مولفه های فرهنگ شناسایی و ترویج اخلاق) * دانش تکنولوژی مدیریت (تکنولوژی برای ارائه اطلاعات به مدیر بالا) * سرمایه های معنوی و نامشهود (ظرفیت یادگیری، شهرت و توانایی نوآوری) * دانش نقش مربیگری * اعتبار قانونی *مهارت هدایت تغییر سازمانی3-هوش عاطفیظرفیت شناخت خود(شایستگی شخصی: خودشناسی، مدیریت خود، خودانگیزشی) و دیگران (شایستگی اجتماعی:همدردی و همدلی، مهارتهای اجتماعی) برای برقراری ارتباط و درک دیگران (اکتسابی و مورد استفاده در کار گروهی)4-سرمایه اجتماعی: سرمایه اجتماعی همانند سرمایه انسانی یا اقتصادی ماهیتی مولود دارد یعنی با وجود آن ما قادر خواهیم بود که ارزش و کار ایجاد کنیم و بهتر به اهداف خود برسیم و ماموریت های زندگی را به اتمام برسانیم . این منابع و سرمایه به تنهایی حاصل نمی شود و هیچ فردی به تنهایی مالک آن نیست بلکه در دل شبکه ها روابط منسجم و با کیفیت وجود دارد. پذیرش تفاوت ها در هر جامعه ای که درجه بالا داشته باشد سرمایه اجتماعی بهتر نتیجه گیری می شود.5-سرمایه روانشناختی: با استفاده از روانشناسی مثبت گرا و با هدف برخورداری از شادی و بهره وری برای گسترش، پرورش و شکوفاسازی استعدادها و تبدیل شدن به آنچه در توان آدمی است. روی متغیرهایی که ظرفیت روانشناختی را بالا میبرد (امید، خوش بینی، تاب آوری، خودکارآمدی، شادی و نشاط، شور و شوق، انعطاف پذیری)کار میکند. 6- پیشنهادات:تعیین دبیر (مورد اعتماد کارکنان) - شورای پذیرش و بررسی پیشنهادات (سه نفر انتخاب کارکنان، سه نفر مدیر) کمیته ها(منابع انسانی اصلی سازمان سایر موارد) کمیته مشتری مداری(ثبت، اجرا، پاداش، تبلیغ)7-ارزشهای مدیریت مشارکتی: انگیزش ذهنی و عاطفی افراد برای احاس مسئولیت داوطلبانه برای بهبود و تحقق اهداف *پدیدآوردن احساس مالکیت (تعلق بالا مشارکت بالا) *از میان بردن فرهنگ سکوت (مشارکت باعث سخن ابزار پدیدآمدن اندیشه و خلاقیت، * از میان بردن حاشیه نشینی (دخالت افراد در کارشان) * آسان شدن گوش دادن سخن دیگران توسط مدیر * احتیاج به توانمند سازی کارکنان و مدیران با آموزش8-شایسته سالاری:عبارت است از قراردادن افراد شایسته در مشاغلی که توانمندی آنرا دارند خصوصیاتی مانند دانش، تخصص، تعهد و شخصیت و یژگیهایی است که فرد شایسته با آن تعریف می شود یا گماردن فرد مناسب برای شغل از پیش تعیین شده – تعریف شغل مناسب برای افراد.9-دارایی استراتژیک: گردهم آمدن نیروی انسانی و خلق دانش مورد نیاز سازمان دارایی استراتژیک سازمان است. و مزیت رقابتی تحت تاثیر آن است. شرایط 1)ارزشمند باشد(اجازه استفاده از فرصتهای بازار یا خنثی سازی تهدیدها را بدهد) 2)منبع کم یاب باشد. 3)غیر قابل تقلید باشد(توسط رقبا کپی نشود) 4)غیر قابل جایگزینی (هیچگونه معادلی نداشته باشد.10-مدیریت دانش: تكنيكها و روشهايي كه به تبديل دانش ضمني به صريح مي پردازد و همچنين از طريق توسعه گفتگو و مباحثه به خلق و نشر دانش كمك مي كند. دونوع ضمنی(خاموش و درونی افراد) و صریح (روشن وسازمانی). هدف خلق و نشر دانش است. 11-تعهد سازمانی: تمایل و اشتیاق کارکنان در سخت کوشی و بکارگیری مهارتها و دانش در جهت تحقق اهداف (نشان دهنده تمایل به ماندن در سازمان) 1)تکلیفی، هنجاری(نظام اعتقادی) 2)عاطفی (دوست داشتن سازمان) 3)تعهد مستمر. دو بعد دارد:- هویت شناختی/ادراکی(هویت نیرو باعث پذیرش اهداف و ارشها، تمایل به ماندن، غرور، وابستگی به سازمان انرژی مضاعف و داوطلبانه(خطرپذیری و فرهنگ کار). عوامل تعهد( عدالت- نظام انگیزشی مناسب-فرصت رشد-تاثیرگذاری***-سرمایه اجتماعی12-یادگیرنده: سازمانهایی که تمامی قدرت فکری ٬ دانش و تجربه سازمان را برای ایجاد تغییرات و بهبود مستمر برای توسعه در اختیار گرفته و برای آن مدیریت می کنداهداف یادگیری: الف) تغییر ب)کسب بصیرت، دانش و تجربه از تجارب خود و دیگران و عمل بر اساس دانش و تجربه های جدید کسب شده. سازمان یادگیرنده در سطح فردی، گروهی و سازمانی می باشد که پایه و اساس یادگیری سازمانی یادگیری فردی است. مخصوصا اگر آن فرد رئیس باشد.13-فراموشی ارتباط تنگاتنگ با یادگیری و پس از آن روی میدهد. دانشها و روشهای سازمان که فراموش می شوند1)هدفمند: فراموشی روشهای غیر موثر برای فرآهم آوری زمینه برای تغییر و یادگیری2)تصادفی: عدم استفاده و انتشار دانش سازمانی باعث فراموشی و عدم یادگیری می شود.15-استراتژیک: فرآیندی که در آن مدیران سازمان و محیط سازمانی را ارزیابی کرده و در تطبیق این دو با هم تلاش می کنند. در واقع تلاش می کنند که بین محیط و سازمان آشتی برقرار کنند. استراتژیهای مهم سازمان: الف)توسعه (فرصت و توانایی سازمان بالا هدف تولید محصول و خدمت جدید عرضه بازار) مباحث کلیدی- جذب-آموزش-آگاهی کارکنان-ترفیع-نظام جبران خدمات-تعریف استاندارد- نظام عملکرد، ب) ثبات (توجه به وضعیت موجود و نگهداشت آن بدلیل محدویت زمان، ثابت و ساده بودن سازمان و مدیر فکر میکند سازمان خوب کار میکند وجای رشد ندارد) مباحث کلیدی (کارکنان خلاق میروند- باید شناسایی شوند- مزیت انگیزشی قائل شد.، ج) تحول و تغییر تهدیدها از فرصتها فزونی دارد. 16- شاخص ارزیابی: 1)شایسته سالاری 2)تعهد سازمانی3)همکاری، انسجام، همدلی4) کارآیی، اثربخشی، بهای تمام شده

سوالات امتحان دکتر زارعی متین

جواب سوالات به تدریج در طی امروز و فردا تکمیل می گردد.خواهشمند است در صورت داشتن جواب سوالات یا جوابهای بهتر آن را به اینجانب ایمیل کنید(shi_mms@yahoo.com) یا در قسمت نظرات این قسمت قراردهید.

ضمنا برای دریافت (دانلود) جزوه کامل (بجز جلسه سوم) اقای زارعی متین بر روی لینک زیر کلیک کنید.

جزوه منابع انسانی دکتر زارعی متین

                                                                                                              

1- مدیریت را به طور کامل تعریف کنید؟

فرآیند به کارگیری موثر و کارای منابع انسانی و مادی از طریق برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و نظارت در چارچوب نظام ارزشی جامعه به منظور تحقق اهداف بهره وری اثر بخشی:کارهای خوب انجام دادن و کارآیی: خوب انجام دادن کارها  

2- شایستگی های مدیران منابع انسانی را توضیح دهید؟

دانش تخصصي expert knowledge

اعتبار شخصي personal credibility

مشاركت استراتژيك  sterategic contribution

دانش مديريت تجاري business knowledge     مديران بايد داراي دانش درآمد و سودآوري از طريق سرمايه گذاري بر منابع انساني  را داشته باشند تا بتوانند با حدافل هزينه و كارايي بالا اهداف خود را به پيش ببرند و به زبان ساده تر يعني به زبان كسب و كار صحبت نمايند يعني سود، درامد ، هزينه، سهم بازار ومشتري

فرهنگ سازي culture –making knowledge مديران منابع انساني در تغيير و توسعه فرهنگ سازي بيش از همه مديران درگير مي شوند لذا بايد مولفه هاي فرهنگ سازي مطلوب را بشناسند و در جهت توسعه آن برنامه ريزي نمايند.

تكنولوژي اطلاعات منابع انساني humar resours technology  ازآنجاييكه تمام اطلاعات منابع انساني در حوزه منابع انساني ثبت و ضبط مي شود مدير مذكور بايد از تكنولوژي اطلاعات بهره مند باشد تا بتواند اطلاعات لازم را به ديگر مديران انتقال دهد

سرمايه معنوي intangible assets  شناسايي و مديريت داراييهاي معنوي سازمان به عهده مديران منابع انساني است مانند ظرفيت يادگيري ، شهرت ، نوآوري

نقش مربي گري coaching  براي حل تعارضها نقش مشاور را دارد اين مدير بايد علوم رفتاري ، زبان شناسي ، مديريت رفتار سازماني مهارت داشته باشد

هدايت تغيير سازماني : ability to directing chang  بايد اصول و مباني تغيير و تحول سازماني را داشته باشند و در فرآيند بهبود و تحول سازماني مديران منابع انساني بيش از همه درگير مي شوند

اعتبار قانوني validity

/

3- هوش عاطفی را تعریف کنید و توضیح دهید که نظریه بیوریتم چه تاثیری در توسعه هوش عاطفی دارد؟

ظرفيت شناخت خود و ديگران و استفاده از آن براي برقراري ارتباط (درك) مي باشد و داراي 2 بعد است 1- شايستگي شخصي يعني خود شناسي ، خود تنظيمي و خود نگرشي و 2- شايستگي اجتماعي يعني درك ديگران وشناخت آنها و هوش عاطفي به صورت اكتسابي و كارگروهي مي باشد

افرادی که از هوش عاطفی بالا برخوردارند، بهتر می‌توانند حوادثی را که بار فشار عصبی دارند و ناخوشایندند اداره کنند


افراد دارای هوش عاطفی مطلوب، پاسخ‌های سازشی و انطباقی بیشتری نسبت به وقایع ناگوار و منفی از خود نشان می‌دهند.

عواملی که هوش عاطفی را شکل داده است به شرح زیر است:
- خودآگاهی عاطفی: توانایی آگاهی یافتن از عواطف خود و درک آنها
- خودمدیریتی: توانایی درک و ارزیابی صحیح و مطلوب خود و مدیریت عواطف خود
- تحمل فشار عصبی: توانایی تجزیه و تحلیل موقعیت‌ها و رویدادهای فشارآور
- انعطاف‌پذیری: توانایی منطبق کردن احساسات و افکار خود با شرایط جدید
- حل مساله: توانایی حل مسائل شخصی و بین فردی
- همدلی: توانایی آگاهی یافتن از عواطف دیگران و درک آنها
- روابط بین فردی: توانایی برقراری روابط خوب و مطلوب با دیگران
- خوش‌بینی: مثبت‌اندیشی و دیدن نیمه‌ روشن زندگی
- شادکامی: احساس رضایت از خود، دیگران و زندگی
- استقلال: توانایی اتکا به خود و رهایی از وابستگی به دیگران
- مسوولیت‌پذیری اجتماعی: توانایی شناخت مسوولیت‌های خود در مقابل اجتماع و درک این موضوع که جزئی از یک گروه اجتماعی هستند.


4- سرمایه اجتماعی چیست و چه نقشی در جامعه و سازمان دارد؟

واژه سرمایه دلالت می کند که سرمایه اجتماعی همانند سرمایه انسانی یا اقتصادی ماهیتی مولود دارد یعنی با وجود آن ما قادر خواهیم بود که ارزش و کار ایجاد کنیم و بهتر به اهداف خود برسیم و ماموریت های زندگی را به اتمام برسانیم . واژه سرمایه در عنوان دلالت بر آن دارد که این منابع و سرمایه به تنهایی حاصل نمی شود و هیچ فردی به تنهایی مالک آن نیست بلکه در دل شبکه ها روابط منسجم و با کیفیت وجود دارد. پذیرش تفاوت ها در هر جامعه ای که درجه بالا داشته باشد سرمایه اجتماعی بهتر نتیجه گیری می شود.                                    

5- سرمایه روانشناختی را توضیح داده و اجزاء آنرا بنویسید و چه نقشی در موفقیت دارد؟

در شیوه نگرش برخی روانشناسان تغییری بنیادی ایجاد شده است و آن تغییر از توجه به جنبه ناسالم انسان به جنبه سالم انسان ، آنها این تغییر را روانشناسی ثبت گرا دانسته اند که امروزه به عنوان یک جنبش جدید یاد می شود این موضوع در مدیریت سرمایه ای را مطرح کرده است بنام سرمایه روانشناختی با هدف برخورداری از شادی و بهره وری بیشتر در زندگی به منظور گسترش پرورش و شکوفا سازی استعداد ها و تبدیل شدن به آنچه در توان آدمی است. سرمایه روانشناختی در شرایط متغیرهایی که ظرفیت روانشناختی را تاکید دارد کار می کند و تاثیر مثبت بر عملکرد و رضایت دارند. 1- امید 2-خوش بینی 3- تاب آوری 4- خودکار آوری 5- شور و شوق 6- انعطاف پذیری 7- شادی و نشاط (معجزه بهره وری)

                                                                                                                                

6-چگونگی طراحی نظام پیشنهادات را در یک سازمان توضیح دهید؟

1- تعیین دبیرخانه نظام پیشنهادات را تعیین می نماییم که دبیر باید فردی باشد که مورد اعتماد کارکنان باشد

2- کارکنان در صدر جدول

3- شورای پذیرش و بررسی پیشنهادات که شش نفر می باشند که سه نفر مدیر و سه نفر از کارکنان که فرم ها را دسته بندی می کنند مثال فرم شماره 1 نظام پیشنهادات فرم شماره 2 بازنویسی فرم شماره 3 نتیجه نهایی

4- کمیته های تخصصی شامل منابع انسانی  مشتری مداری و سایر موارد

5- زیر مجموعه کمیته مشتری مداری شورای مدیریت می باشد که وظیفه آن اجراء- تبلیغ- پاداش و ثبت


7- مهمترین ارزش های مدیریت مشارکتی را توضیح دهید؟

1- پدید آوردن احساس مالکیت:

 اندیشه در کاری که احساس تعلق بیشتر می کند مالکیت فطری است

2- از میان بردن فرهنگ سکوت:

سخن ابزار پدید آمدن اندیشه، توسعه و مشارکت وسیله ای است که انسان را به سخن گفتن و سخن شنیدن وا می دارد و دل و ذهن انسان را به زبان پیوند می دهد. انسان ها از راه سخن گفتن خود را در کار شریک می سازند.

3- از میان بردن حاشیه نشینی:

توهین به خلقت خداوند

4- مدیریت مشارکتی:

گوش دادن به سخن نه دیگران را برای مدیران آسان می سازد، اگر گوش ندهی جواب نداری، احتیاج به توانمند سازی ، قدرت تصور یعنی قدرت مدیر باید به روز باشد

8- مفهوم شایسته سالاری و چگونگی توجه به آن در سازمان را توضیح دهید؟

عبارت است از قراردادن افراد شایسته در مشاغلی که توانمندی آنرا دارند خصوصیاتی مانند دانش، تخصص، تعهد و شخصیت و یژگیهایی است که فرد شایسته با آن تعریف می شود یا گماردن فرد مناسب برای شغل از پیش تعیین شده تعریف شغل مناسب برای افراد

9- مفهوم دارایی استراتژیک را توضیح دهید؟

مزيت رقابتي پايدار تنها از داراييهاي استراتژيك ناشي مي شود و داراي 4 شرط مي باشد

1-   ارزشمند باشد: دارايي استراتژيك ارزشمند است تا به سازمان اجازه دهد از فرصتهاي موجود در بازار استفاده كند يا تهديد هاي محيطي را خنثي كند

2-   كمياب باشد: اگر مقدار بسيار اندكي از سازمانها منبعي را در اختيار داشته باشند آن منبع كمياب محسوب مي شود.

3-   غير قابل تقليد باشد: منبعي كه براي مدت زمان طولاني حفظ شود بدون آنكه رقبا از آن كپي برداري نمايند

4-   غير قابل جايگزين باشد: يعني منبعي كه هيچگونه معادل استراتژيك نداشته باشد.

10- مدیریت دانش را توضیح دهید؟

مديريت دانش عبارتست از كليه تكنيكها و روشهايي كه به تبديل دانش ضمني به صريح مي پردازد و همچنين از طريق توسعه گفتگو و مباحثه به خلق و نشر دانش كمك مي كند

هدف مديريت دانش خلق و نشر دانش است و دو نوع دانش1- ضمني (خاموش)  دانشي كه در ذهن افراد مي باشد 2- صريح(روشن)دانشي كه در سيستم مورد استفاده قرار گرفته و نتيجه اش به عنوان محصول يا خدمت خودش را نشان داده است كه  بايد با فرايند بيروني شدن و دروني شدن در سازمان توسعه پيدا كند و به خلق دانش و انتشار آن در سطح سازمان منجر شود.

11- تعهد سازمانی را تعریف کرده و چگونگی آنرا در سازمان توضیح دهید؟

نشان دهنده تمایل اشتغال کارکنان در سخت کوشی و بکارگیری مهارت ها و دانش خوب  در جهت تحقق به اهداف سازمان، باید بمانیم هویت شناختی (ادارکی) پذیرش اهداف و ارزش سازمان، تمایل به ماندن در شرکت، احساس غرور می کنم و خودم را با این شرکت وفق می دهم و به شرکت وابستگی دارم و شناخته بشوم

12- سازمان یادگیرنده را تعریف کنید؟

اهداف یادگیری: الف) تغییر

ب)کسب بصیرت، دانش و تجربه از تجارب خود و دیگران و عمل بر اساس دانش و تجربه های جدید کسب شده

سازمان یادگیرنده در سطح فردی، گروهی و سازمانی می باشد که پایه و اساس یادگیری سازمانی یادگیری فردی است. مخصوصا اگر آن فرد رئییس باشد.

13- نقش فراموشی سازمانی را در توسعه یادگیری و مدیریت دانش به طور کامل توضیح دهید؟

فراموشی سازمانی به عنوان یک عنصر حیاتی با یادگیری سازمانی ارتباطات تنگا تنگ دارد پس از یادگیری رخ می دهد یعنی ما آنچه آموختیم به طور آگاهانه یا نا آگاهانه در فرآیند یادگیری تاثیر می گذارد به عبارتی دیگر فراموشی سازمانی به دو بخش تقسیم می شود:

1- فراموشی سازمانی هدفمند: که آگاهانه بیان می کند دانش ها و روش های غیر موثر باید حذف شود تا از ذهن نیز حذف گردد تا زمینه را برای یادگیری بشر فراهم کند.

2- فراموشی سازمانی تصادفی یا ناآگاهانه: که بیان می کند که چنانچه دانش فرا گرفته شده منتشر نشود و یا استفاده نشود فراموش می شود در واقع یادگیری صورت نگرفته است. لذا مدیران باید بر توسعه فراموشی هدفمند بپردازند و از فراموشی تصادفی جلوگیری کنند.

14- موانع توسعه یادگیری در سازمان خود را بنویسید؟

 

15- برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی را به طور کامل توضیح دهید؟

فرآیندی که در آن مدیران سازمان و محیط سازمانی را ارزیابی کرده و در تطبیق این دو با هم تلاش می کنند. در واقع تلاش می کنند که بین محیط و سازمان آشتی برقرار کنند.

 استراتژیهای مهم سازمان: الف)توسعه، ب) ثبات، ج) تحول و تغییر

الف) توسعه: فرصتهای محیطی و توانائیهای سازمان بالاست، لذا سازمان می تواند با محصولات و خدمات جدید در بازار وارد شود و بخشی دیگر از نیازهای جامعه را تامین کند.

مباحث کلیدی توسعه: 1)جذب کارکنان جدید با توانمندیهای مورد نیاز بازار. 2)آموزش 3)آگاه کردن کارکنان نسبت به فرصتهای جدید 4) ترفیع 5) ارزیابی عملکرد 6) تعریف استانداردهای جدید 7)تعریف شاخصهای ارزیابی عملکرد 8) تعریف نظام جبران خدمت

ب) استراتژی ثبات: یعنی توجه به وضعیت موجود و نگهداشت آن در مواقعی که الف)محدودیت زمانی دارم، ب) سازمان ساده و ثابت است و ج) مدیران فکر میکنند کارها خوب پیش می رود.

مباحث کلیدی ثبات: 1)کارکنان خلاق بدلیل بی انگیزگی از سازمان می روند. 2) مدیر منابع انسانی باید کارکنان کلیدی را شناسائی و حفظ کند. 3) خط مشی ترفیع و در نظرگرفتن مزایای انگیزشی مفید است.

استراتژی تغییر و تحول: زمانی که تهدیدها از فرصتهای فزونی یافته با رقبا نمیتوان رقابت کرد و باید امکانات سازمان صرف تعداد محدودی از کارها شود.

مباحث کلیدی: 1) تعدیل نیرو 2)آموزش 3) نظام جبران خدمات 4)تغییر استانداردهای کار 5) تضعیف روحیه و مقاومت در برابر تغییر از دغدغه ها و چالشهای مدیر است.

*نکته: تمام وظایف مدیریت منابع انسانی به استراتژی بستگی دارد.

16- شاخص های ارزیابی واحد منابع انسانی را توضیح دهید؟

1- چند شایستگی تولید کرده

2- چقدر متعهد باشیم

3- چقدر همدل و یکرنگی ایجاد کرده

4- چقدر ارزشیابی و اثر بخشی و کارآیی بالا برده  

تمرین تجارت الکترونیک و حریم خصوصی سیستمهای اطلاعات مدیریت

جواب سوال اول:

شناخت مشتریان، تبلیغات و امنیت شبکه از مهمترین موضوعات درتجارت الکترونیک می باشد، با توجه به ساختار ضعیف ارتباطات تحت وب در ایران و عدم آشنایی کامل عمده افراد جامعه با تجارت الکترونیک و یا عدم اعتماد کامل ایشان به فرآیندهای خرید و فروش از طریق وب به نظر می رسد این نوع از تجارت بیشتر در بین افرادی صورت می­گیرد که سن ایشان معمولا کمتر از 35 سال و دارای تحصیلات و یا تجربه کار با کامپیوتر را دارند، لذا بر این اساس اگر اینجانب قرار باشد یک محصولاتی را از طریق اینترنت به فروش برسانم بایستی با توجه به نوع مشتریان اینکار را انجام دهم.

اولویت اول:

کالاها و خدمات الکترونیک، کامپیوتر و به طور کل دیجیتال مانند سی دی و دی وی دیهای اطلاعاتی (فیلم، نرم افزار، آموزشهای خاص و ...)، سخت افزار کامپیوتر، لپتاپ، تبلت، موبایل، دوربین و از این دست محصولات

کالاهای فوق مخصوص مشتریانی می باشد که عمدتا از قشر تحصیل کرده و دارای آشنایی کامل با اینترنت هستند.

اولویت دوم:

از آنجا که فرآیند دانشجو گزینی در کشور به صورتی شده که افراد با هر سطح درسی میتوانند به دانشگاه راه یابند یکی از دغدغه های مهم تهیه اطلاعات برای تحقیقات درسی، مقالات و تدوین پایان نامه های تحصیلی ایشان می باشد، لذا دومین اولویت اینجانب ارائه خدمات تحقیقی، مقاله ای، تهیه و تدوین پایان نامه، خرید و فروش کتاب های جذاب قشر جوان و ارتباط ایشان با مجلات تحقیقی پژوهشی معتبر می باشد.

اولویت سوم:

با توجه به اینکه کشور ما یک کشور جوان است لذا فروش محصولات جذاب برای این قشر نیز میتواند یک تجارت الکترونیک موفق را در پی داشته باشد. محصولاتی مانند گردنبند، ساعت، دستبند، شال، آرایشی و بهداشتی و .... از این دست می باشد.


جواب سوال دوم:

·       ابزارهای جاسوسی شنود، استراق سمع و ردیاب، دوربینهای مداربسته

·       ماهواره های فرستاده شده در فضا

·       دستگاه های الکترونیکی و مکانیکی فرستنده و گیرنده اطلاعات مانند

دستگاه تلفن، خط تلفن، دستگاه موبایل، بیسیم، ضبط صوت، فاکس، ویدئو، گیرنده های دیجیتال، دستگاه کامپیوتر، لپتاپ، تبلت و ...

·       اینترنت به صورت اعم شامل موارد ذیل:

ناشناخته ماندن در اینترنت خود موردی است که باعث بعضی از تجاوزهای به حریم خصوصی افراد دیگر می شوند

آنلاین بودن در اینترنت باعث میشود که بستری باشد برای تجاوز به داده ها و اطلاعات خصوصی افراد

شرکتها و کسب درآمد از طریق اطلاعات خصوصی افراد ناقض مشخص حریم خصوصی است

هکرها نیز میتوانند تهدیدی مهم برای حریم خصوصی اشخاص حقیقی و حقوقی و دولتها باشند

انحصاری بودن بعضی از خدمات در اینترنت می تواند راهی برای اخاذی و ورود به حریم خصوصی افراد شود

ایمیل و شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و غیره

دادن اطلاعات شخصی به بعضی از سایتها برای عضو شدن میتواند تهدیدی برای حریم خصوصی باشد

·       سیستم بانکی کشور که دارای مهمترین اطلاعات شخصی است و از کارت و عابر و غیره استفاده میکند میتواند تهدیدی برای حریم خصوصی افراد باشد.

·       سیستمهای منابع انسانی ادارات و شرکتها میتواند تهدیدی برای حریم خصوصی افراد نیز باشد

·       شبکه های محلی و اینترانتی و به طور کلی شبکه های کامپیوتری که باعث اتصال چند کامپیوتر به هم میشود

·       عضویت و دادن اطلاعات خصوصی به صورت سنتی به شرکتهای کاریابی و از این دست

 

از سایت زیر در مورد مطالب اینترنت استفاده شد

http://www.forum.98ia.com/t1142438.html

سوالات امتحان و جواب آنها

جوابها آپدیت می شود نگران نباشید

خلاصه درس علم اقتصاد برای استفاده در امتحان میان ترم

علم اقتصاد: تخصیص بهینه (بیشترین هدف) منابع کمیاب به خواسته ها و نیازهای نامحدود بشر.

اقتصاد خرد: رفتار افراد و بنگاه های اقتصادی. کلان: بررسی رفتار متغیرهای اقتصادی در سطح جامعه.  اقتصاد اثباتی: روابط بین پدیده ها و متغیرهای اقتصادی. دستوری: بحث بایدهای و نبایدهای اقتصاد. تقاضا: مقادیر مختلف کالا در یک دوره زمان معین با قیمت مشخص و ثابت بودن سایر عوامل خریداری شده. عوامل تقاضا: قیمت-درآمد-قیمت سایر کالاها-انتطارات نسبت به آینده- سلیقه-تبلیغات. کالا پست: افزایش درآمد کاهش تقاضاکالا مستقل: افزایش یا کاهش درآمد تقاضا بدون تغییر. کالا جانشین: افزایش قیمت X، تقاضای Y افزایش. کالا مکمل: افزایش قیمت X، کاهش تقاضاY. انتظارات: انتظار افزایش قیمت آینده افزایش تقاضا در حال. بازار: ترتیباتی که در آن خریداران و فروشندگان به صورت داوطلبانه اقدام به معامله دوطرف عرضه و تقاضا. عرضه: مقادیر مختلف طی یه دوره زمان معین ارائه میشود. عوامل: قیمت-هزینه های تولید- تکنولوژی. تعادل: انگیزه یا محرکی برای تغییر وجود ندارد (برابری عرضه و تقاضا در اقتصاد). سقف: حداکثر قیمت تعیین شده و اجازه تغییر وجود ندارد. (پایین تر از قیمت تعادل، مازاد تقاضا، جیره بندی و صف). کشش: درصد تغییرات یک متغییر به درصد تغییرات متغیر دیگر. کشش قیمتی تقاضا و عرضه صفرکالا بی کشش کشش<1 کالا کم کشش، کشش=1 کشش واحد، کشش>1 با کشش عوامل موثر بر کشش: تعداد جانشینها- سهم کالا در بودجه فرد-زمان (دوره زمانی)- قیمت کالا


کشش درآمدی: تغییر یک درصد درآمد بر تقاضا: کشش<0 کالاپست، کشش=0 کالا مستقل و 1>کشش>0 عادی ضروری و کشش>1 عادی لوکس. کشش متقاطع: تاثیر تغییر یک درصد کالای دیگر بر تغییر کالای x: کشش<0 کالا مکمل، کشش=0 کالا مستقل از هم، کشش>0 کالا جانشین (کشش بالاتر کالاها جانشین بهتر)کشش عرضه: تاثیر تغییرات یک درصد قیمت کالا بر مقدار عرضه عوامل موثر بر کشش: دوره زمانی کوتاهتر کشش عرضه کمتر

قیمت افزایش درآمد افزایش کالا کم کشش، قیمت درآمد کاهش کالا با کشش، قیمت افزایش درآمد ثابت کالا کشش واحد. قیمت کاهش درآمد افزایش کالا کم کشش، قیمت کاهش درآمد کاهش کالا با کشش، قیمت کاهش درآمد ثابت کالا با کشش واحد

تمرین اقتصاد خرد

تمرین چهارم درس MIS

1-    سیستم اطلاعات مدیریت را تعریف کنید. آیا سیستم حضور و غیاب یک سیستم اطلاعات  است؟

الف) سیستمهای اطلاعات مدیریت: به کار گیری وتوسعه سیستم های اطلاعات مورد استفاده درون سازمان برای نیل به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سازمان را گویند.

ب) سیستم حضور و غیاب در سازمان یک سیستم اطلاعات مدیریت می باشد که از نظر کارکرد در قالب سیستمهای منابع انسانی و از نظر سطوح سازمانی یک سیستم پردازش تراکنش می باشد که مورد استفاده کارکنان و مدیریان عملیاتی می باشد.

2- نمودار زیر بیانگر چه مطلبی است؟

این نمودار اطلاعات سرمایه گذاری شرکتها و بنگاههای اقتصادی را در به صورت کلی و در بخش IT طی سالهای 1981 تا 2008 به نمایش می گذارد.

بر اساس این اطلاعات مشخص است که در سال 1981 سهم سرمایه گذاری بخش IT از کل سرمایه گذاری شرکتها به میزان 30% بوده است که این رقم طی سالهای مورد ذکر در سال 2008 به 52% از سرمایه گذاری کل شرکتها رسیده است و بیانگر رشد سرمایه گذاری در بخش آی تی است و سهم بیشتر آن از کل سرمایه گذاری و به این نکته صحه میگذارد که شرکتها با توجه به خدمات و کاربری بخش آی تی در بهبود فرآیندها و کاهش هزینه ها سرمایه گذاری در این بخش را در سودآوری شرکتها موثر دانسته اند.

 

 

3- می خواهیم یک سیستم اطلاعات مدیریت برای تعیین میزان حقوق کارمندان سازمان طراحی کنیم. اطلاعات خروجی این سیستم میزان حقوق هر نفر است. چه داده هایی باید به این سیستم وارد شود تا اطلاعات خروجی قابل اطمینان باشد؟شش داده را نام برید؟

در واقع با توجه به اینکه این سیستم برای تعیین میزان حقوق کارکنان است اطلاعات مرتبط باید جمع آوری گردد:

·       مشخصات هر فرد (نام و نام خانوادگی)

·       داده های مربوط به میزان  ساعات موظفی کارکرد

·       داده های مربوط به میزان ساعات اضافه کاری

·       داده های مربوط به پست سازمان فرد برای تعیین میزان پایه حقوق

·       داده های مربوط به تحصیلات فرد برای تعیین میزان پایه حقوق

·       داده های مربوط به کسورات قانونی فرد اعم از مالیات، بیمه و .....

 

4- چهار مورد از مزایای سیستم های اطلاعات مدیریت را نام ببرید؟

·        مزیت عملیاتی: کاهش هزینه های تولید کالا و بهبود عملیات و فرآیندها در سازمان

·        مزیت رقابتی و پیش افتادن از رقبا

·        کالاها و خدمات و مدل های کسب و کار جدید

·        جلب رضایت مشتری و تامین کننده

·       بهبود تصمیم گیری

 

5- آیا فرهنگ سازمان بر سیستم اطلاعات تاثیر گذار است یا سیستم اطلاعات بر فرهنگ توضیح دهید؟

بر اساس تعریف، فرهنگ مفروضات اساسی و ارزش های پذیرفته شده در سازمان است.

بخشی از فرهنگ سازمان ها را می توان در سیستم های اطلاعاتی آن ها یافت. یعنی هم فرهنگ بر سیستم اطلاعاتی تاثیر دارد و هم سیستم اطلاعاتی می تواند فرهنگ را تغییر دهد.

 

6- سه مورد از دارایی های مکمل برای سیستم های اطلاعات مدیریت را نام ببرید؟

·       فرآیند کسب و کار جدید

·       اتخاذ و به کارگیری سیستمهای اطلاعات مدیریت همگون با فرهنگ سازمانی

·       مدلهای جدید کسب و کار

·       زیرساختها و امکانات توسعه ای اینترنت کشور

 

7- اولین گام طراحی یک سیستم اطلاعات مدیریت تعریف« فرآیندهای»  درون سازمان است.

8- یک فرآیند که در سازمان شما یا در دانشگاه انجام می پذیرد را نام برده و یک سیستم اطلاعات برای آن پیشنهاد دهید مشخص کنید که سیستم اطلاعات پیشنهادی شما چه ورودی هایی دریافت کرده و چه خروجی هایی به دست می دهد؟

فرآیند توزیع بودجه دستگاههای اجرایی استان و مبادله موافقتنامه با معاونت برنامه ریزی استانداری قم

داده ها

خروجی ها

نام دستگاه اجرایی

مبادله موافقتنامه و اجازه هزینه کرد اعتبار به صورت سیستمی

عنوان رئیس دستگاه اجرایی

چاپ موافقتنامه در قالب دستور العمل بودجه

کد طبقه بندی دستگاه اجرایی

گزارشگیری ماتریسی از توزیع اعتبار بین فصل و برنامه

اطلاعات عملکرد بودجه سال گذشته در مواد هزینه

گزارشگیری از سرانه های توزیعی دستگاه

درج ارقام مواد هزینه سال جاری تا سقف بودجه ابلاغی

امکان استفاده از اطلاعات بدست آمده برای تخصیص

درج برنامه های دستگاههای اجرایی برای هزینه کرد

ارائه اطلاعات کامل برای تدوین لایحه بودجه سال آینده

درج اطلاعات نیروی انسانی موجود در دستگاههای اجرایی

 

 

9- سیستم پردازش سفارش(دریافت سفارش، ثبت سفارش، بررسی اعتبار مشتری، صدور دستور تولید کالا) چه نوع سیستم اطلاعاتی است؟(از منظر کارکردی و منظر سطوح سازمانی)

از منظر کارکردی با توجه به اینکه ثبت و پیگیری سفارش همچنین دستور تولید کالا را در بر میگیرد در به طور اعم در حیطه سیستمهای فروش و بازاریابی و به صورت جزء در حیطه سیستمهای تولید و ساخت است.

از منظور سطوح سازمانی در زمره سیستمهای پردازش تراکنش و تا حدودی سیستم اطلاعات مدیریت قرار می گیرد که عمدتا در شرح وظایف کارکنان و مدیران عملیاتی و تا حدود کمی میانی است.

 

10- سیستم برنامه ریزی تولید چه نوع سیستم اطلاعاتی است؟( از منظر کارکردی و از منظر سطوح)

از منظر کارکردی در حیطه سیستم ساخت و تولید قرار می گیرد.

از منظر سطوح سازمانی یک نوع سیستم اطلاعات مدیریت است که  مخصوص مدیران میانی است.

 

11- سیستم تصمیم یار یا پشتیبانی تصمیم چه ویژگی هایی دارد ؟ با ذکر مثال توضیح دهید.

·       به طور کل مدیران میانی را در در اتخاذ تصمیمات نامعمول یاری می دهد.

·       همچنین به دنبال پیدا کردن راه حل مناسب برای مسائلی هستند که از قبل تعریف نشده اند، یا منحصر به فرد هستند.

·       تصمیمات با استفاده از خروجیهای سیستمهای TPS، DSS و داده های محیطی اتخاذ می گردد.

·       دو نوع داریم یکی اینکه حجم عظیمی از داده ها با تجزیه و تحلیل ساده مورد بررسی قرار می گیرند و دوم اینکه حجم محدودی از داده ها با تحیلی پیچیده مورد بررسی قرار می گیرد.

 

12- سیستم تعیین وضعیت ترافیک راهها چگونه سیستمی است؟(TPSیا MIS یا DSS یا ESS )

با توجه مذاکرات درون کلاس و بررسی های انجام شده به نظر یک سیستم پردازش تراکنش TPS می باشد.

 

13- سه منبع اصلی داده های DSS چیست؟

·       خروجیهای سیستم TPS

·       خروجی های سیستم MIS

·       استفاده از اطلاعات بیرون سازمان (داده های محیطی)

 

14- سیستم مدیریت زنجیره ی تامین چیست؟ عبارت انگلیسی مربوط به آن را بنویسید. این سیستم به اینترانت احتیاج دارد یا اکسترانت؟ چرا؟

عبارت انگلیسی آن Supply  chain Managent یا SCM  می باشد.

مدیریت رابطه با تامین کنندگان، شرکت های خریدار، توزیع کنندگان و شرکت های تدارکاتی را بر عهده دارد. این سیستم ها اطلاعات مشترک مورد نیاز تامین کنندگان، شرکت های خریدار، توزیع کنندگان و شرکت های تدارکاتی را بین آن ها به اشتراک می گذارد و این فرآیند را مدیریت می کند. یعنی جریان اطلاعات بین سازمان های مختلف را خودکار می کنند.

هدف این است که مقدار دقیق مورد نیاز توسط تامین کننده تولید شده و به موقع در اختیار سازمان قرار گیرد.

با توجه به اینکه بخشهای درون سازمان و بیرون سازمان را به هم مرتبط می سازد علاوه بر سیستمهای اینترانتی احتیاج به سیتمهای اکسترانت تحت اینترنت را نیز دارد تا اطلاعات مشترک مورد نیاز آنها را به ایشان ارائه دهد.

15- کسب و کار الکترونیک چیست؟

واژه انگلیسی آن E-business بوده و به کار گیری فناوری دیجیتال و الکترونیکی برای انجام فرآیندهای مهم کسب و کار را گویند.   

 

تمرین ریاضی 5


تمرین ریاضی 4


تمرین ریاضی 3


تمرین ریاضی 2


" />

تمرین ریاضی 1

عدم تشکیل کلاس ریاضی 2


جلسه ریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 2 روز دوشنبه مورخ 1392/8/13 بدلیل غیبت استاد برگزار نگردید.


..::بزن دست قشنگرو::..